Kanak-kanak berkeperluan khas adalah dikenali sebagai kanak2 yang mempunyai ciri-ciri kelemahan berikut:
- Kuasa inteleksnya rendah
-Tidak mempuyai kebolehan untuk belajar dalam masa yang singkat
- Daya ingatan yang lemah
- Daya tumpuan yang singkat
- Lemah dalam 3M
- Perasaan kurang yakin terhadap diri sendiri, rendah diri, malu dan takut
- Emosi mudah terganggu
- Masalah tingkah laku
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS (Mc Donnell et.al (1995))
Kanak-kanak berkeperluan khas atau pelajar2 istimewa
diklasifikasikan kepada pelajar yang rencatan akal, gangguan t/laku, autisme, gangguan pembelajaran, kecatatan deria serta kecacatan fizikal
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS (Mahmood Nazar (2000))
Kanak-kanak yamg berhadapan dengan batasan keupayaan bagi memperoleh keperluan biasa dan untuk hidup bermasyarakat kerana had fizikal atau mentalnyaRumusan:Kanak Berkeperluan Khas
- Kurang upaya pendengaran ( hearing impairment)
- Kurang upaya penglihatan ( visual impairment )
- Kerencatan akal ( mental retardation )
- Masalah t/laku ( behavioural disorders)
- Masalah pembelajaran ( learning disabilities)
- Masalah pertuturan ( language impairment)
- Masalah pintar cerdas( gifted )
- Kurang upaya fizikal ( physical disabilities )
- Masalah kesihatan ( health impairment )
No comments:
Post a Comment